2015. március 22., vasárnap

Tavasz váró előnemez

Aki gyapjúval dolgozik, egy idő után találkozik azzal a dilemmával, hogy a munkák elkészültével sok a fenn maradó "sallang"gyapjú. Sajnos volt szerencsém látni olyan gyapjúműhelyt ahol a porcicák helyét színes kis gyapjú sallangok lepték el. Ne firtassuk milyen okból volt ez így, azt gondolom a gyapjú igen drága és  nemes anyag ahhoz hogy megkapja a kellő megbecsülést. De mit kezdhetünk a sok kis maradék gyapjúval?
Mindenképp érdemes egy szellős szövet zsákba gyűjtögetni, és ha lehetőségünk van rá ne összepréselve tárolni. Aztán számbavéve a további felhasználási lehetőségeket készíthetünk például előnemezt, vagy nemezt belőle. Én most előnemezt készítettem, ennek a mozzanatait mutatom meg pár fotó kíséretében.


 Szóval szétterítettem a buborék fóliára natúr suba gyapjút. A suba gyapjú vastagsága fontos, mert a nemezelés során sokkal vékonyabbá válik, ahogy a gyapjú szálak összekapaszkodnak.

Így lett a vastagsága kb. 3 cm, de ennál vastagabb is lehet.

A maradék gyapjúból, vidám színeket válogattam össze, hogy kicsit már készüljünk a jó időre. Ezek a tavaszi virágoskert színei. Némelyik kicsit gubancos volt így fel kellett lazítani a szálakat.


 Felraktam a suba gyapjúra a színes szalaggyapjú csíkokat, szépen elrendezve, hogy egy kicsit egymást is fedjék a színek, így majd egymásba is kapaszkodnak nem csak a subagyapjúba.


 Fokozatosan permetezzük meg meleg vízzel, és finoman kezdjük el nyomkodni a vizes gyapjút. Ha már elkezdenek a gyapjú szálak összekapaszkodni, egy kevés szappant vigyünk fel a tenyerünkre és így nyomkodjuk tovább, még mindig finoman. Ha sok szappant viszünk fel, csúszni fog a gyapjú és a szálak nem kapaszkodnak össze.

 Jó ideig eltart amíg a szalaggyapjú és a subagyapjú- úgymond egymásra talál, addig csak türelemmel simogassuk. Egy idő után már szemmel láthatóan nem válik el a két gyapjú, ekkor óvatosan forgítsuk meg és nyomkodjuk tovább. Látni fogjuk ahogy lassan kezd összeállni, kissé zsugorodni a gyapjú.


 Utolsó fázisként én felcsavartam a nemezt a buborék fófiával és tovább nyomkodtam erősen, illetve meleg vizat engedtem rá. A menez elkészítési idejét a gyapjú minősége határozza meg. Dolgoztunk már annyira rossz minőségű gyapjúval is, hogy sehogyan sem akart nemezelődni. Van ilyen is.

 Amikor elkészült kihengergetjük a fóliából a nemezt és lassan folyó csapvíz alatt kimossuk belőle a szappant. Kinyomkodjuk a vizet és  szétterítjük száradni. Semmiképpen ne a meleg fűtőtestre tegyük, viszont meleg és szellős helyre.
Itt már csak száradásra vár.

Az előnemez tulajdonképpen fél úton van a nemezelődés folyamatában, viszont már annyira összeállt, hogy megszáradva ollóval vágható, így különbféle formákra szabható, például rátétekhez. Én is ilyen célból álltam neki, hogy elkészítsem. Szóval a sallang gyapjú is gyapjú és értékes dolgok készíthetők belőle. Mindenkinek jó munkát hozzá, és sok türelmet!
Ha kérdés merülne fel nemezelés közben, vagy elakadsz valahol, írhatsz a blogra vagy a Facebookoldalunkra is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése